Istoria Ideilor, Mentalitatilor si a Culturii de Masa

Sigur vă interesează cultura de masă! Sigur v-ați gândit de multe ori la cauzele fascinației pe care o exercită. De la Chaplin si parodia A Burlesque on Carmen, Andy Warhol și până la Star Wars, Tarantino, Metallica, Batman v Superman, prin publicitate, jocuri video, muzică, anime-uri, campanii politice, bricolaje culturale din carti, filme, benzi desenate, și personaje fictive, toate construiesc un univers de idei și imaginar în continuă mișcare, intrinsec legat de existența de zi cu zi, o realitate pe care nici nu o mai conștientizăm, dar care ne influentează și pe care o influențăm la rândul nostru, pe care o consumăm și care ne consumă în același timp. Dacă însă ne oprim să reflectăm puțin asupra acestui univers, întrebările încep să se înghesuie. Care este istoria și devenirea culturii de masă în ultimele secole? Cum au evoluat ideile și comportamentele umane? Mai este vreo graniță, chiar și fragilă, între cultura elitelor și cultura de masă? Cum se pot defini cultura de masă și masificarea culturală a lumii contemporane? Câte tipuri de popular culture sunt în competiție? În ce măsură secolul XX a fost o epocă a americanizării? Secolul XXI va confirma profețiile sumbre despre dizolvarea post-modernă a culturii și prăbușirea orizonturilor existențiale, sau, după cum sugera Umberto Eco, Apocalipsa va fi amânată?

Dacă doriți să explorați calea spre răspunsurile la aceste întrebări și la multe altele, dacă vreți să transformați o pasiune într-o carieră, masterul Istoria ideilor, mentalităților și culturii de masă organizat de către Facultatea de Istorie și Facultatea de Jurnalism și Stiintele Comunicării de la Universitatea din București este locul potrivit unde o puteți face alături de profesorii potriviți pentru aceasta. Vi se propune o experiență de studiu care va combina calitatea academică cu deschiderea intelectuală și libertatea curiozității nezăgăzuite. Conceput sub semnul pluridisciplinarității aspirând spre interdisciplinaritate, acest master este deschis studenților care aduc experiențe acumulate în diverse domenii, și va prilejui interacțiunea cu profesori care ilustrează domenii și abordări diferite, dar deseori complementare.

Intr-un mediu fără bariere intelectuale, veți avea posibilitatea de a sonda cultura de masă contemporană și istoria ei, să explorați atât fenomene macro, cât și detalii fascinante și conexiuni neașteptate, cum ar fi aceea dintre filosoful Roland Barthes și muzica new wave (un hint: The Lover Speaks).

Într-o atmosferă lipsită de complexe și deschisă dezbaterilor și ciocnirilor de idei, masteratul oferă posibilitatea de a examina critic produsele culturale ale ultimelor secole, de a le înțelege istoria și potențialul discursiv și manipulator, cu ajutorul unor cursuri axate pe abordări metodologice sau studii de caz, mergând de la antropologia culturală, comunicarea interculturală, relația dintre film și istorie, istoria ideilor, raportul dintre istorie și memorie, transfigurările universului religios în cultura de masă, lumea medievală ca sursă privilegiată pentru cultura de masă, politicul și comunicarea politică in lumea contemporană. Veti avea și multe ateliere practice și prilejuri de interacțiune în instituții axate pe difuzarea culturii de masă.

La capătul unei experiențe de studiu și de formare care se va dovedi deosebită, veți fi posesorii unui capital intelectual care vă va îngădui să alegeți suverani dacă veți continua studiile universitare la nivel de doctorat în practic oricare dintre științele sociale și umaniste, sau dacă veți prefera inserția profesională directă într-una dintre multele instituții care participă la crearea și diseminarea culturii de masă.

Îmbarcați-vă într-o călătorie spre marginile fără limite ale istoriei ideilor și culturii de masă, acolo „unde nimeni nu a mai ajuns vreodata”. Engage!

Cursuri:

- Cultura de masă. Teorii, concepte şi evoluţii istorice;

- Antropologie culturală;

- Studii vizuale. Film şi istorie;

- Istorie, memorie, mentalități. Concepte și istoriografie;

- Istoriografia istoriei ideilor;

- Teme medievale în cultura de masă contemporană;

- Teme si motive religioase in cultura de masa;

- Tehnici şi practici ale lecturii

- Muzee, cultură de masă și noile tehnologii în societatea contemporană;

- Idei şi mentalităţi economice.

- Cultura de masă şi comunicarea politică contemporană

- Ateliere practice: Mass media şi istoria; istorie orală.


Buget: 15 locuri
Taxa: 25 locuri


Inscriere: 10-18 iulie 2017 – secretariatul Facultății de Istorie, Bd. Elisabeta 4-12

Admitere: 19-21 iulie 2017

Informații suplimentare: http://www.istorie.unibuc.ro/

Email: miimcm@istorie.unibuc.ro

Facebook: https://www.facebook.com/master.popculture.ub

Tel. 021300680